Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorNamlı, Nihan Arslan
dc.contributor.authorAybek, Birsel
dc.date.accessioned2022-11-18T12:17:53Z
dc.date.available2022-11-18T12:17:53Z
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.citationArslan Namlı, N. Aybek, B. (2022). A Content Analysis on Computational Thinking Skill . Cukurova University Faculty of Education Journal , 51 (2) , 920-944. https://doi.org/10.14812/cuefd.943909en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14812/cuefd.943909
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12508/2286
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1791864
dc.description.abstractOne of the main functions of universities is to produce new technologies by doing research. In this context, research conducted during the postgraduate education and training process is guiding in order to realize these functions. Since it has been determined that there is no meta-synthesis study for postgraduate theses carried out with the concept of computational thinking in our country, and the rise of theses in the field of computational thinking has been observed in Turkey at the postgraduate level since 2018, it is important for the field of education and information technologies to examine these theses in detail and present suggestions. It is thought to provide contributions. In this study, it is aimed to examine the postgraduate theses, to determine the year, university, method, sample, data collection tools, analysis techniques and the research results. The research was carried out by considering the document analysis method, one of the qualitative research methods. In line with the research, the national thesis center database of the Council of Higher Education (CoHE) was examined and 47 theses determined by the thesis name and summary filter of "Computational thinking" were examined. Each thesis was subjected to deductive analysis with the "Thesis Classification Form" developed. The results of the postgraduate theses in this research and their effects in various dimensions have been examined and synthesized.en_US
dc.description.abstractÜniversitelerin temel işlevlerinden birisi araştırmalar yaparak yeni teknolojiler üretmektir. Bu bağlamda bu işlevleri gerçekleştirmek için lisansüstü eğitim ve öğretim sürecinde yapılan araştırmalar yol gösterici olmaktadır. Ülkemizde bilgi işlemsel düşünme kavramı ile yürütülen lisansüstü tezlere yönelik bir meta sentez çalışmasının olmadığı belirlendiğinden ve lisansüstü boyutta Türkiye’de, belirlenen ölçütlerde 2018 yılından beri bilgi işlemsel düşünme alanında tezlerin yükselişi gözlemlendiğinden, bu tezlerin detaylı bir biçimde incelenmesinin ve önerilerin sunulmasının eğitim ve bilişim teknolojileri alanına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada, lisansüstü tezlerin incelenmesi, yapılan çalışmaların yapıldığı yıl, üniversite, yöntem, örneklem, veri toplama araçları, analiz teknikleri ve araştırma sonuçlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi ele alınarak gercekleştirilmiştir. Yapılan araştırma doğrultusunda Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ulusal tez merkezi veri tabanı incelenmiş “Bilgi işlemsel düşünme” tez adı ve özet filtresi ile belirlenmiş 47 tez incelenmiştir. Her bir tez, geliştirilen “Tez Sınıflama Formu” ile tümdengelimsel analize tabi tutulmuştur. Bu araştırmada yer alan lisa
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇukurova Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.14812/cuefd.943909en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectComputational Thinking Meta-synthesisen_US
dc.subjectStudent gainsen_US
dc.subjectStudent learning outcomeen_US
dc.subject21st century skillsen_US
dc.subjectBilgi işlemsel düşünmeen_US
dc.subjectMeta-sentezen_US
dc.subjectÖğrenci kazanımlarıen_US
dc.subject21. yy becerilerien_US
dc.subject.classificationEducation & Educational Research
dc.subject.classificationSocial Sciences - Education & Educational Research - Computational Thinking
dc.subject.otherFramework
dc.titleA Content Analysis on Computational Thinking Skillen_US
dc.title.alternativeBilgi İşlemsel Düşünme Becerisi Üzerine Bir İçerik Analizi
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalÇukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.journalCukurova University Faculty of Education Journal
dc.contributor.departmentDörtyol Meslek Yüksekokulu -- Bilgisayar Teknolojileri Bölümüen_US
dc.identifier.volume51en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage920en_US
dc.identifier.endpage944en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.isteauthorNamlı, Nihan Arslan
dc.relation.indexWeb of Scienceen_US
dc.relation.indexWeb of Science Core Collection - Emerging Sources Citation Index


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster