Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorCansız, Ömer Faruk
dc.contributor.authorÜnsalan, Kevser
dc.contributor.authorErginer, İbrahim
dc.date.accessioned2023-01-06T10:24:17Z
dc.date.available2023-01-06T10:24:17Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.citationCansız, Ö. F., Ünsalan, K. & Erginer, İ. (2020). Karayolları Enerji Tüketiminin Yapay Zeka ve Regresyon Yöntemleri ile Modellenmesi. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 25 (3), 1297-1314. https://doi.org/10.17482/uumfd.719031en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17482/uumfd.719031
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/uumfd/issue/57911/719031
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12508/2552
dc.description.abstractDoğanın temeline dayanan iş-enerji ilişkisi, bize hareketin ve iş yapabilmenin şartının enerji olduğunugöstermektedir. Gelişen teknoloji, sanayileşme gibi faktörler üretimi arttırırken enerji tüketiminin deartmasına neden olmaktadır. Sanayileşmenin bir kolu olan ulaştırma sektörü enerji tüketiminde sektörbazında önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada, ulaştırma sektöründe özellikle Türkiye’de taşımacılıkpotansiyelinin yüksek olduğu karayolu taşımacılığında enerji tüketimi incelenmektedir. Çalışmakapsamında yapay zekâ tekniklerinden yapay sinir ağları (YSA) ve uyarlamalı sinirsel bulanık çıkarımsistemi (ANFIS), regresyon tekniklerinden ise çok değişkenli lineer regresyon (MLR) yöntemlerikullanılarak karayolu taşımacılığında enerji tüketimi tahmin modellenmesi yapılmaktadır. Modellemedekarayolu yol ağı uzunluğu, taşıt-km, ağırlıklı ortalama günlük trafik (AOGT), motorlu taşıt sayısı ve nüfusparametreleri bağımsız değişken olarak incelenmektedir. Tahmin modellerinin karşılaştırılmasındadeterminasyon katsayısı (R2), hataların karesinin ortalaması (HKO) ve ortalama yüzde hata (OYH)performans kriterleri dikkate alınmaktadır. Performans kriterlerine göre en iyi model lineer regresyonyöntemi ile elde edilmektedir. En iyi modelin R2, HKO, OYH değerleri sırasıyla 0,9474, 54084 ve % 4,86çıkmaktadır. Geliştirilen model ile ulaşım politikalarına yön verilmesi hedeflenmektedir.en_US
dc.description.abstractThe relationship between work and energy, which is based on nature, shows us that energy is the condition for action and ability for doing work. While developing technology and industrialization factors increase production, it also causes an increase in energy consumption. The transportation sector, which is a branch of industrialization, has an important place on the basis of sector in energy consumption. In this study, energy consumption are studied in transportation sector especially road transportation of freight is high potential in Turkey. Within the scope of the study, energy consumption prediction modeling is made by using artificial neural networks (ANN) and adaptive neural fuzzy inference system (ANFIS) from artificial intelligence techniques, and multivariate linear regression (MLR) methods from regression techniques. In modeling, highway road network length, vehicle-km, weighted average daily traffic (WADT), number of motor vehicles and population parameters are examined as independent variables. When comparing the prediction models, the determination coefficient (R2 ), the mean square error (MSE) and the average percentage error (APE) performance criteria are taken into consideration. According to performance criteria, the best model is obtained by linear regression method. R2 , HKO, OYH values of the best model are 0.9474, 54084 and 4.86%, respectively. With the developed model, it is aimed to direct transportation policies.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherUludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisien_US
dc.relation.isversionof10.17482/uumfd.719031en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKarayolları enerji tüketimien_US
dc.subjectYSAen_US
dc.subjectANFISen_US
dc.subjectMLRen_US
dc.subjectRoad transportation energy consumptionen_US
dc.subjectANNen_US
dc.titleKarayolları Enerji Tüketiminin Yapay Zeka ve Regresyon Yöntemleri ile Modellenmesien_US
dc.title.alternativeModeling of Highway Energy Consumption by Artificial Intelligence and Regression Methodsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalUludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentMühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi -- İnşaat Mühendisliği Bölümüen_US
dc.identifier.volume25en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage1297en_US
dc.identifier.endpage1314en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.isteauthorCansız, Ömer Faruk
dc.contributor.isteauthorÜnsalan, Kevser
dc.contributor.isteauthorErginer, İbrahim
dc.relation.indexTR-Dizinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster