• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
teknoversite
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi
  • Denizcilik İşletmeleri Yönetimi
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi
  • Denizcilik İşletmeleri Yönetimi
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Measuring Port Brand Equity: A Sentiment Analysis On Port Social Media Messages

Thumbnail

View/Open

Tam Metin / Full Text (934.2Kb)

Date

2020

Author

Baştuğ, Sedat
Çalışır, Vahit
Gülmez, Seçil
Ateş, Alpaslan

Metadata

Show full item record

Citation

Baştuğ, S., Çalışır, V., Gülmez, S., Ateş, A. (2020). Measuring Port Brand Equity: A Sentiment Analysis on Port Social Media Messages . Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (65), 85-106.

Abstract

In the last decades, ports are focusing their branding activities on disseminating the social media messages to the port users. The building of brand equity for seaports is an essential goal in various branding strategies, within which social media has become the marketing tool to create a strong brand. However, researchers struggle to implement successful social media analytics on brand equity. For this reason, this paper investigates how practitioners may measure brand equity of their seaports by performing social media sentiment analysis. Another aim of this study is to find whether the social media statistics are good enough to measure the success of the port brand equity. Sentiment analysis is employed to assess a sample of 63.699 tweets by 45 seaports, selected from Europe, Middle East, Far East Asia, and America. The most important findings are as follows: (a) Although social media analytics is the preferred research technique for marketing in the last decades, it should be supported by more complex research methods such as sentiment analysis. (b) Comparing the green ports, conventional ports have more positive effects on customers in terms of operational activities (c) The social media analytics may help to understand which port services maximize the branding equity.
 
Son yıllarda limanlar, sosyal medya mesajlarını liman kullanıcılarına yaymaya yönelik markalaşma faaliyetleri üzerinde odaklanmaktadırlar. Limanlar için sosyal medyanın marka oluşturmak maksadıyla güçlü bir pazarlama aracı olarak kullanıldığı markalaşma stratejilerinde marka değerini inşa etmek önemli bir hedeftir. Ancak, araştırmacılar marka değeri üzerinde başarılı bir sosyal medya analizi uygulamakta zorlanmaktadırlar. Bu sebeple, çalışma sentiment analizi ile liman marka değerinin araştırmacılar tarafından nasıl ölçebileceğini araştırmaktadır. Bir diğer amaç ise, sosyal medya istatistiklerinin liman marka değeri başarısını ölçebilecek kadar iyi olup olmadığını ortaya çıkarmaktır. Avrupa, Orta Doğu, Uzak Doğu Asya ve Amerika'da yerleşik 45 limandan toplanan 63.699 tweet’ten oluşan örneklem sentiment analizinde kullanılmak üzere değerlendirilmiştir. En önemli bulgular şunlardır: (a) Sosyal medya analizi, B2B pazarlamasında son yıllarda tercih edilen araştırma tekniği olmasına rağmen, sentiment analizi gibi daha kompleks araştırma yöntemleriyle desteklenmelidir. (b) Bazı operasyonel dezavantajlar yüzünden müşteriler gözünde konvansiyonel limanların marka değeri yeşil limanlara oranla daha olumludur. (c) Sosyal medya analizi hangi liman hizmetinin marka değerinin maksimize ettiğinin görülmesi açısından da yardımcı olabilmektedir.
 

Source

Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Dumlupınar University Journal of Social Sciences

Issue

65

URI

https://dergipark.org.tr/tr/pub/dpusbe/issue/56154/684155
https://hdl.handle.net/20.500.12508/1603

Collections

  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [673]
  • Makale Koleksiyonu [29]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@İSTE

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeİSTE AuthorIndexed SourcesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeİSTE AuthorIndexed Sources

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Iskenderun Technical University || OAI-PMH ||

Iskenderun Technical University, İskenderun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Iskenderun Technical University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSTE:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.