Almanya ve Türkiye Ekonomik Beklentilerinin Karşılaştırılması: ZEW Ve Ekonomik Güven Endeksi Duyarlılık Göstergelerinin Analizi
Citation
Eryüzlü, H., Hopoğlu, S. (2020). Almanya ve Türkiye Ekonomik Beklentilerinin Karşılaştırılması: ZEW ve Ekonomik Güven Endeksi Duyarlılık Göstergelerinin Analizi. Alphanumeric Journal, 8 (1), 131-142. https://doi.org/10.17093/alphanumeric.590209Abstract
Bir ekonominin kısa dönemdeki görünümünü yansıtan “ekonomik duyarlılık” endeksleri bazı gelişmiş ülkelerde uzun yıllardan beri
kullanılmaktadır. Almanya’da Avrupa Ekonomik Araştırmalar Merkezi (Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung- ZEW)
tarafından oluşturulan ZEW endeksi bu endekslerden biridir ve Alman ekonomisinin kısa dönem beklentileri hakkında fikir verici
bir gösterge olarak kullanılmaktadır. Türkiye’de ise kısa dönem beklentileri ölçmek amacıyla Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK)
aracılığıyla uygulanan Ekonomik Güven Endeksi (EGE) benzer bir araçtır. Bu çalışmada, Türkiye’nin en önemli dış ticaret ortağı olan
Almanya’daki ekonomik beklentilerin Türkiye’deki ekonomik beklentileri etkileyip etkilemediği araştırılmaktadır. Bu amaçla
2007:01-2019:05 dönemi aylık ZEW ve EGE endeks verilerine Hacker ve Hatemi-J’nin (2006) geliştirdiği nedensellik testi ve
Hatemi-J (2012) nedensellik testi uygulanmıştır. Sonuçlar Alman ekonomisi hakkındaki beklentilerin kötüleşmesi halinde Türk
ekonomisi hakkındaki beklentilerin de kötüleştiğini, ancak Alman ekonomisi hakkındaki iyimser beklentilerin Türkiye
ekonomisinde her zaman iyimser beklentilere yol açmadığına işaret etmektedir. The “economic sentiment” indices, which reflect the short-term outlook of an economy, have been used in some developed
countries for many years. The ZEW index created by the European Economic Research Center in Germany (Zentrum für
Europäische Wirtschaftsforschung-ZEW) is one of these indices and is used as an indicator of the short-term prospects of the
German economy. Economic Confidence Index (EGE) is a similar tool applied by the Turkish Statistical Institute (TÜİK) in Turkey
with the same purpose. This study aims to investigate whether economic expectations in Germany, Turkey’s most important
foreign trade partner, affect expectations in Turkey. For this purpose, causality test developed by Hacker and Hatemi-J (2006)
and causality test developed by Hatemi-J (2012) were applied to monthly ZEW and EGE index data for 2007: 01-2019: 05 period.
The results suggest that in case of worsening of expectations for the German economy expectations about the Turkish economy
also worsen; however, positive expectations about the German economy always do not always lead to optimism in the Turkish
economy
Source
Alphanumeric journalVolume
8Issue
1URI
https://doi.org/10.17093/alphanumeric.590209https://dergipark.org.tr/tr/pub/alphanumeric/issue/55603/590209
https://hdl.handle.net/20.500.12508/1833