• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
teknoversite
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
  • İnşaat Mühendisliği
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
  • İnşaat Mühendisliği
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Modeling of highways energy consumption with artificial intelligence and regression methods

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (5.651Mb)

Tarih

2021

Yazar

Cansız, Ömer Faruk
Üneş, Fatih
Erginer, İbrahim
Taşar, Bestami

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Cansiz, Ö.F., Üneş, F., Erginer, I., Taşar, B. (2021). Modeling of highways energy consumption with artificial intelligence and regression methods. International Journal of Environmental Science and Technology. https://doi.org/10.1007/s13762-021-03813-1

Özet

While developing technology and industrialization factors increase production, they also lead to an increase in energy consumption at the same time. The transportation sector, which is a branch of industrialization, has an important place on the basis of sector in energy consumption. In this study, energy consumption in the transportation sector has been examined, especially in the USA, where freight transport by road has an important place, it has a high potential. Within the scope of the study, energy consumption prediction modeling is made by using artificial neural networks (ANN) adaptive neuro-fuzzy inference system (ANFIS) and Simple Membership Functions and Fuzzy Rules Generation Technique (Fuzzy SMRGT) from artificial intelligence techniques. Artificial intelligence methods were also compared with multivariate linear regressions and multivariate regressions types. Interaction, pure quadratic and quadratic methods were used as multiple nonlinear regression. In the modeling, energy consumption was estimated by taking the highway network length, the number of vehicles and the number of drivers as independent variables. When comparing the prediction models, the determination coefficient (R-2), the root-mean-square error (RMSE) and the average percentage error (APE) performance criteria were taken into consideration. In addition, it was shown that the models performed well based on the metrics in the testing phase. When the performances of the models were compared, it was seen that two models obtained remarkable results. According to performance criteria, the best model is obtained by Fuzzy SMRGT and ANFIS methods. R-2, RMSE, APE values of the best models are Fuzzy SMRGT (0,978; 208,08; % 0,79) and ANFIS (0,969; 282,69; % 1,06), respectively. The Fuzzy SMGRT and ANFIS models have slightly better performance than MLR, MR, ANN models. It is aimed to use the developed models in the evaluation and management of transportation and energy policies.

Kaynak

International Journal of Environmental Science and Technology

Bağlantı

https://doi.org/10.1007/s13762-021-03813-1
https://hdl.handle.net/20.500.12508/2045

Koleksiyonlar

  • Araştırma Çıktıları | Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1445]
  • Araştırma Çıktıları | Web of Science İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1505]
  • Makale Koleksiyonu [196]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@İSTE

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliİSTE Yazarına Göreİndekslendiği Kaynaklara GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliİSTE Yazarına Göreİndekslendiği Kaynaklara Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || İskenderun Teknik Üniversitesi || OAI-PMH ||

İskenderun Teknik Üniversitesi, İskenderun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
İskenderun Teknik Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSTE:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.