Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDersuneli, Mehmet
dc.contributor.authorGündüz, Taner
dc.contributor.authorKutlu, Yakup
dc.date.accessioned2022-12-29T06:52:38Z
dc.date.available2022-12-29T06:52:38Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationDersuneli, M., Gündüz, T., Kutlu, Y. (2021). Bul-Tak Oyuncağı Şekillerinin Klasik Görüntü İşleme ve Derin Öğrenme Yöntemleri ile Tespiti. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(4), 1290 - 1303. https://doi.org/10.17798/bitlisfen.927392en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17798/bitlisfen.927392
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/bitlisfen/issue/67737/927392
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12508/2497
dc.description.abstractBilgisayar görme algoritmaları, teknolojinin ilerlemesiyle daha kullanılır hale gelmektedir. Klasik yöntemler olan görüntü işleme ve makine öğrenmesi algoritmaları ile yapılan bilgisayarlı görü uygulamaları halen kullanılsa da gürültüler veya istenmeyen ortam değişimleri etkisini sonuçlar üzerinde göstermektedir. Bu çalışmada, bir robotu hareket ettirmek için bilgisayar görme işleminin tepki hızının basit bir problemde nasıl cevap vereceği görülmek istenmiştir. Bu amaçla klasik makine öğrenme yöntemleri ve derin öğrenme algoritmalarından oluşan iki farklı yöntem ile 3 boyutlu geometrik şekiller içeren bul-tak oyuncağı üzerinde nesne tespit işlemi gerçekleştirilmiştir. Klasik yöntemde iki farklı algoritmada görüntü işleme ile elde edilen öznitelikler k-NN algoritması ile sınıflandırılmış, derin öğrenme yönteminde ise nesne tespiti için özelleşmiş olan Yolov4 algoritması kullanılmıştır. Deney ortamında klasik görüntü işleme yöntemi siyah arka planlı test veri setinde %100 başarım sağlarken, farklı renk ve desende arka plana sahip ikinci test veri setinde başarım %86,25’e düşmüştür. Yolov4 derin öğrenme yöntemi algoritması ise her iki veri setinde de %100 başarıma ulaşmıştır. Algoritmalar gerçek zamanlı kamera görüntüsü üzerinde çalıştırıldığında klasik yöntem siyah arka planlı bir kare görüntüde 0,06sn’de, farklı renk ve desende arka plana sahip bir kare görüntüde ise 0,04sn’de nesne tespiti yaparken, Yolov4 yöntemi 1,06sn’de nesne tespit işlemi gerçekleştirmiştir.en_US
dc.description.abstractComputer vision algorithms are becoming more usable with the advancement of technology. Although computer vision applications with classical methods of image processing and machine learning algorithms are still used, noises or undesirable environment changes show their effects on the results. In this study, we wanted to see how the response speed of computer vision to move a robot would respond in a simple problem. For this purpose, object detection was carried out on the find-and-tack toy containing 3D geometric shapes with two different methods consisting of classical machine learning methods and deep learning algorithms. In the classical method, the features obtained by image processing in two different algorithms are classified with the k-NN algorithm, while the Yolov4 algorithm, which is specialized for object detection, is used in the deep learning method. In the experimental environment, the classical image processing method provided 100% performance in the test dataset with a black background, while the performance decreased to 86.25% in the second test dataset with a different color and patterned background. The Yolov4 deep learning method algorithm, on the other hand, achieved 100% success in both data sets. When the algorithms are run on the real-time camera image, the classical method detects objects in 0.06 sec on a square image with a black background, and 0.04 sec on a square image with a different color and patterned background, while the Yolov4 method takes 1.06 sec. object detection has been performed.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherBitlis Eren Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.17798/bitlisfen.927392en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGeometrik şekillerin sınıflandırılmasıen_US
dc.subjectk-NNen_US
dc.subjectYolov4en_US
dc.subjectClassification of geometric shapesen_US
dc.titleBul-Tak Oyuncağı Şekillerinin Klasik Görüntü İşleme ve Derin Öğrenme Yöntemleri ile Tespitien_US
dc.title.alternativeDetection of Find-Plug Toy Shapes with Classical Image Processing and Deep Learning Methodsen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalBitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisien_US
dc.contributor.departmentMühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi -- Bilgisayar Mühendisliği Bölümüen_US
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage1290en_US
dc.identifier.endpage1303en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.contributor.isteauthorDersuneli, Mehmet
dc.contributor.isteauthorGündüz, Taner
dc.contributor.isteauthorKutlu, Yakup
dc.relation.indexTR-Dizinen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster