• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
teknoversite
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi
  • Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi
  • Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Operational risk assessment of ballasting and de-ballasting on-board tanker ship under FMECA extended Evidential Reasoning (ER) and Rule-based Bayesian Network (RBN) approach

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (2.046Mb)

Tarih

2022

Yazar

Elidolu, Gizem
Sezer, Şükrü İlke
Akyüz, Emre
Arslan, Özcan
Arslanoğlu, Yasin

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Elidolu, G., Sezer, S.I., Akyuz, E., Arslan, O., Arslanoglu, Y. (2023). Operational risk assessment of ballasting and de-ballasting on-board tanker ship under FMECA extended Evidential Reasoning (ER) and Rule-based Bayesian Network (RBN) approach. Reliability Engineering and System Safety, 231, art. no. 108975. https://doi.org/10.1016/j.ress.2022.108975

Özet

Ballasting and de-ballasting operations play a critical role in maintaining stability and safety onboard tanker vessels. The process involves considerable risks to human health, the marine environment and property since the failures during the operation may lead to loss of equipment, serious balance defection and related safety problems, and harm to the coastal ecosystems. In this context, this paper aims to fill the gap concerning this problem by analyzing the operational risks of ballasting and de-ballasting performed on tanker ships. It is utilized a robust methodological approach, Failure Mode Effects and Criticality Analysis (FMECA) to provide a detailed insight into operational hazards, and Evidential Reasoning (ER) and Rule-based Bayesian Network (RBN) to tackle with limitations of FMECA by evaluating the hazards’ importance degrees. The highest-ranked risks are found as “unsynchronized cargo and ballast operation” with a crisp risk value of 50.59 and “excessive list during cargo operation” with 47.08 crisp risk value, while the least crisp risk valued (21.94) failure is “undetected blockage of air vents”. Besides its robust theoretical background, the paper provides valuable insights to tanker officers, shipowners, safety and technical inspectors to minimize risks and enhance safety at the operational level onboard tanker vessels.

Kaynak

Reliability Engineering and System Safety

Cilt

231

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.ress.2022.108975
https://hdl.handle.net/20.500.12508/2617

Koleksiyonlar

  • Araştırma Çıktıları | Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1426]
  • Araştırma Çıktıları | Web of Science İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1466]
  • Makale Koleksiyonu [59]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@İSTE

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliİSTE Yazarına Göreİndekslendiği Kaynaklara GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliİSTE Yazarına Göreİndekslendiği Kaynaklara Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || İskenderun Teknik Üniversitesi || OAI-PMH ||

İskenderun Teknik Üniversitesi, İskenderun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
İskenderun Teknik Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSTE:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.