Konteyner limanlarında enerji verimliliği uygulamalarının AHP yöntemi ile değerlendirilmesi
Citation
Şimşek, N. (2023). Konteyner limanlarında enerji verimliliği uygulamalarının AHP yöntemi ile değerlendirilmesi. (Yüksek Lisans Tezi). İskenderun Teknik Üniversitesi / Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Deniz Ulaştırma Mühendisliği Ana Bilim Dalı, Hatay.Abstract
Günümüzde limanlar hem enerji üretiminin hem de enerji tüketiminin odak noktası haline
gelmiĢtir. Bu bağlamda denizcilik sektörü limanların ekonomik, çevresel ve teknolojik
yapılarının enerji verimliliğini desteklemesinin gereği konusunda fikir birliğindedir.
Limanlarda sürdürülebilirliğinin sağlanması için çeĢitli enerji verimliliği uygulamaları
yapılmaktadır. Ancak enerji verimliliğinin birçok faktöre bağlı olması bu alanda yapılan
çalıĢmaların ortak bir çatı altında incelenmesini zorlaĢtırmaktadır. Örneğin, enerji tasarrufu
çalıĢmaları, yeni teknolojik uygulamalar, yenilenebilir enerji kullanımı ve enerji tüketiminden
kaynaklanan çevresel etkilerin azaltılması çalıĢmalarının hepsi enerji verimliliğini sağlayan
uygulamalardır. Bu nedenle limanlarda enerji verimliliği sağlayan uygulamaların belirlenmesi
ve sistematik olarak yürütülebilmesi için çeĢitli stratejilerin belirlenmesi gerekmektedir.
Bu tezin amacı Türkiye‘deki konteyner limanları için enerji verimliliği kriterlerinin öncelik
sıralamasının belirlenmesi yoluyla yazına katkı sağlamaktır. Bu bağlamda liman yetkilileri ve
akademisyenlere bu kriterlerinin önem düzeyleri konusunda anket uygulanmıĢtır. Ankette
belirlenen kriterlerin AHP yöntemi kullanılarak kendi aralarında ikili karĢılaĢtırması yapılmıĢ,
Türkiye‘deki konteyner limanları için en önemli ilk üç kriterin sırasıyla elektrifikasyon ve
otomasyon teknolojileri (0,1932), devlet teĢvikleri (0,1518) ve yeĢil sertifikalar (0,1056) önem
düzeylerine sahip olduğu sonucuna varılmıĢtır. Bu tez çalıĢmasının sonuçlarına göre
Türkiye‘deki limanlar için belirlenen enerji verimliliği kriterlerinin önem derecelerine göre
yeni teknolojik geliĢmelerin kullanımını arttıracak planlamalar yapılabilir. Nowadays, ports have become the focal point of both energy production and energy
consumption. In this context, the maritime industry is in consensus on the need for the
economic, environmental and technological structures of ports to support energy efficiency.
Various energy efficiency practices are carried out to ensure sustainability in ports. However,
the fact that energy efficiency depends on many factors makes it difficult to examine the
studies in this field under a common roof. For example, efforts to save energy, new
technological applications, use of renewable energy and reduction of environmental impacts
arising from energy consumption are all applications that provide energy efficiency. Therefore
it is necessary to determine various strategies in order to determine the practices that provide
energy efficiency in ports and to carry them out systematically.
The aim of this thesis is to contribute to the literature by determining the priority order of
energy efficiency criteria for container ports in Turkey. In this context, a questionnaire was
applied to port authorities and academicians about the importance levels of these criteria. The
criteria determined in the survey were compared among themselves using the AHP method,
and it was concluded that levels of the first three criteria for container ports in Turkey were
respectively electrification and automation technologies (0,1932), government incentives
(0,1518) and green certificates (0,1056). According to the results of this thesis, plans can be
made to increase the use of new technological developments in regard to the importance of the
energy efficiency criteria determined for the ports in Turkey.