• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
teknoversite
Öğe Göster 
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi
  • Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
  •   DSpace Ana Sayfası
  • Fakülteler
  • Barbaros Hayrettin Gemi İnşaatı ve Denizcilik Fakültesi
  • Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği
  • Makale Koleksiyonu
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

An integrated risk assessment modelling for cargo manifold process on tanker ships under FMECA extended Dempster-Shafer theory and rule-based Bayesian network approach

Thumbnail

Göster/Aç

Tam Metin / Full Text (6.166Mb)

Tarih

2023

Yazar

Sezer, Şükrü İlke
Elidolu, Gizem
Akyüz, Emre
Arslan, Özcan

Üst veri

Tüm öğe kaydını göster

Künye

Sezer, S.I., Elidolu, G., Akyuz, E., Arslan, O. (2023). An integrated risk assessment modelling for cargo manifold process on tanker ships under FMECA extended Dempster–Shafer theory and rule-based Bayesian network approach. Process Safety and Environmental Protection, 174, pp. 340-352. https://doi.org/10.1016/j.psep.2023.04.024

Özet

Risk assessment is one of the top requirements in maritime transportation due to the complexity of ship oper-ations, particularly on tanker vessels. By carrying hazardous liquid cargo, tankers pose significant risks for life, property and the marine environment, which should be assessed in detail. This paper focuses on the manifold process during tanker cargo operation since it involves various risks that may lead to severe consequences such as human injury, gas poisoning, hull damage, cargo spill or explosion. The process is modelled via Bayesian network, and marine experts evaluate 12 failure modes with respect to Failure Mode, Effect and Criticality Analysis parameters. To fuse the expert judgment, Dempster-Shafer theory is applied with a rule-based approach in the Bayesian model. The highest crisp risk value is found 48.85 for Failure Mode (FM) 1.1 (Improper arrangement of valves and pipelines to be connected). It is followed by FM 1.2 (Improper connection between the line and the manifold) with a crisp risk value of 45.83, and FM 4.1 (Failure in earthing & bonding condition of equipment to be used) with 38.26 crisp risk value. According to results, control actions are presented to reduce the risks during the manifold process. Beside its technical background, the paper provides utmost contributions to maritime safety inspectors, tanker ship crew, tanker ship operators and safety researchers to improve safety process and minimize the operational risks of cargo manifold process.

Kaynak

Process Safety and Environmental Protection

Cilt

174

Bağlantı

https://doi.org/10.1016/j.psep.2023.04.024
https://hdl.handle.net/20.500.12508/2833

Koleksiyonlar

  • Araştırma Çıktıları | Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1443]
  • Araştırma Çıktıları | Web of Science İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [1504]
  • Makale Koleksiyonu [60]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 




| Yönerge | Rehber | İletişim |

DSpace@İSTE

by OpenAIRE
Gelişmiş Arama

sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliİSTE Yazarına Göreİndekslendiği Kaynaklara GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTüre GöreBölüme GöreYayıncıya GöreKategoriye GöreDile GöreErişim ŞekliİSTE Yazarına Göreİndekslendiği Kaynaklara Göre

Hesabım

GirişKayıt

İstatistikler

Google Analitik İstatistiklerini Görüntüle

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Rehber|| Yönerge || Kütüphane || İskenderun Teknik Üniversitesi || OAI-PMH ||

İskenderun Teknik Üniversitesi, İskenderun, Türkiye
İçerikte herhangi bir hata görürseniz, lütfen bildiriniz:

Creative Commons License
İskenderun Teknik Üniversitesi Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSTE:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.