• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
teknoversite
View Item 
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Turizm Fakültesi
  • Seyehat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Fakülteler
  • Turizm Fakültesi
  • Seyehat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği
  • Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi (SOİD) Makalelerinin Bibliyometrik Analizi

Thumbnail

View/Open

Tam metin / Full Text (828.3Kb)

Date

2022

Author

Ünüvar, Şafak
Yurtlu, Murat

Metadata

Show full item record

Citation

Ünüvar, Ş., Yurtlu, M. (2022). Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi (SOİD) Makalelerinin Bibliyometrik Analizi, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 5(4): 378-404. Doi:10.26677/TR1010.2022.967

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’de turizm alanyazınındaki akademik dergiler içerisinde 2019 yılında etki faktörü en yüksek olarak belirlenen Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi’nde 2018, 2019 ve 2020 yıllarında hakem denetimli yayımlanmış toplam 104 makalenin bibliyometrik profilini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda SOİD yayınlarını örneklemine alan ilk çalışmadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda makalelerin analizi için bibliyometrik parametreler geliştirilerek biçimsel kriterler, içeriksel kriterler, araştırma deseni ve yazar bilgileri kategorileri (4 kategori) ve bu kategorilere ilişkin kriterler (21 kriter) oluşturulmuştur. Araştırma örnekleminde incelemeye alınan makaleler, geliştirilen bu parametrelere ait model çerçevesinde analiz edilmiştir. Araştırmanın bazı bulgularına göre; makalelerin yayın onay sürecinin daha çok 61-90 gün aralığında olduğu, makalelerin konularına göre en fazla incelenen konuların başında bireylerin algılarına, tutumlarına, davranışlarına ve niyetlerine yönelik kişilik özelliklerinden oluştuğu belirlenmiştir. Araştırma evrenlerine ilişkin olarak en fazla turizm işletmelerinin incelendiği ve bu işletmelerden konaklama işletmelerinin daha fazla ele alındığı saptanmıştır. Araştırmalarda nicel araştırma yaklaşımların ağırlıklı olduğu gözlenmiştir. Bununla birlikte veri toplama tekniklerinde nicel araştırma yaklaşımlarında daha çok anket tekniğinden, nitel araştırma yaklaşımlarında ise daha çok yazılı kaynaklardan yararlanıldığı saptanmıştır. Ayrıca alternatif turizm türlerine ilişkin Gastronomi Turizmi, Kültür Turizmi gibi konularla birlikte Sosyal Medya ve Seyahat Motivasyonu konularına yönelik çalışmaların en fazla atıf alan araştırmalar olduğu sonucuna ulaşılmıştır
 
This study aims to determine the bibliometric profile of a total of 104 peer-reviewed articles published in 2018, 2019 and 2020 in the Journal of Travel and Hotel Business, which has the highest impact factor in 2019 among academic journals in the tourism literature in Turkey. In this context, it is the first study to sample JTHB publications. In line with the purpose of the study, bibliometric parameters were developed for the analysis of the articles; formal criteria, contextual criteria, research design and author information categories (4 categories) and criteria (21 criteria) were established. The articles examined in the research sample were analyzed within the framework of the model belonging to these developed parameters. According to some findings of the research; It has been observed that the publication approval of the articles is generally 61- 90 days, and the most examined topics according to the subjects of the articles consist of personality traits related to their opinions, attitudes, behaviors and intentions. Regarding the research universe, it has been determined that the tourism businesses are mostly chosen as the universe and accommodation businesses are preferred more among these businesses. It has been determined that quantitative research approaches are predominant. Also, it has been determined that in data collection techniques, quantitative research approaches mostly use questionnaire technique, and in qualitative research approaches mostly written sources. In addition, it has been observed that studies on subjects such as Social Media and Travel Motivation, especially studies on alternative tourism types such as Gastronomy Tourism and Cultural Tourism are the most cited studies.
 

Source

Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi

Volume

5

Issue

4

URI

https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.967
https://hdl.handle.net/20.500.12508/2144

Collections

  • Makale Koleksiyonu [10]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@İSTE

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo
Dergi Adı / ISSN Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

Başlık İle Başlar İçerir ISSN


Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeİSTE AuthorIndexed SourcesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeİSTE AuthorIndexed Sources

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || Iskenderun Technical University || OAI-PMH ||

Iskenderun Technical University, İskenderun, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Iskenderun Technical University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@İSTE:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.